Filtry cząstek stałych DPF

Filtr cząstek stałych (FAP / DPF) jest jest to urządzenie, które wykorzystuje się w aktualnie produkowanych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Samochody takie są bardzo popularne w Polsce. Filtry w samochodzie = eko. Mają one za zadanie poprawić jakość powietrza. Dotyczy to w głównej mierze miast, gdzie emisja trujących spalin jest największa.

Na czym polega praca filtrów?

Filtry zatrzymują cząstki stałe, które wydobywają się z silnika a następnie wypalają je. Filtr DPF znajduje się w puszce schowanej za katalizatorem. Jest ona zbudowana ze stali nierdzewnej. Wewnątrz znajdują się gęste kanały, które przypominają siatkę, przez które muszą przepływać spaliny nie mając innego ujścia i tym samym zostawiając na ściankach sadzę.Firma BOSCH opracowała nieco inną konstrukcję filtra. Zamiast ceramiki użyto spieków metalowych. Firma zapewnia o najdłuższej żywotności takiej konstrukcji.
W większości samochodów zamontowane są filtry, które podlegają regeneracji. Ale są też takie, które po nadmiernym zanieczyszczeniu trzeba wymieniać. Filtry mają określoną objętość i nie są w stanie pomieścić zbyt dużej ilości cząstek sadzy. Poprawne działanie filtra zależne jest od systematycznego wypalania. czyli usuwania sadzy.

Wyróżniamy dwa rodzaje regeneracji

Regeneracja aktywna i pasywna. Regeneracja pasywna ma za zadanie sterować regeneracją aktywną. Regeneracja pasywna następuje wtedy, gdy spaliny osiągną temperaturę 350-500 st.C i dzieje się to bez ingerowania silnika. Regeneracja aktywna natomiast następuje przy temperaturze aż 600 st. C. Na tym poziomie temperatury cząstki sadzy są spalane. Ta regeneracja dzieje się dzięki ingerencji silnika.
Regeneracja aktywna trwa od 5 do 10 minut i wykonywana jest co 200 do 600 kmi zależy to od trybu jazdy. Jeżeli filtr cząstek stałych jest mokry, to należy wykorzystać specjalny płyn, który regularnie dodaje się do paliwa.

Zdjęcia pochodzą ze strony: www.dpfecoserwis.pl Jesteśmy wdzięczni za materiały.