Nie od dziś wiadomo, że każda naprawa przyprawia właściciela pojazdu o ból głowy. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy wymaga ona wymiany ważnej, a co za tym idzie -kosztownej części, takiej jak filtr DPF. Z drugiej strony, każdy boi się napraw tanim tanim kosztem lub z użyciem nieodpowiednich części. Idealnym kompromisem w tej sytuacji okazuje się regeneracja DPF, czyli filtra cząstek stałych.
Pojęcie regeneracji a jego zastosowanie w przypadku DPF
Samo uświadomienie sobie, że regeneracja filtra DPF oznacza brak konieczności jego wymiany, może spowodować uśmiech na twarzy. Warto jednak wyjaśnić, co dokładnie oznacza samo pojęcie. Regenerację ogólnie rozumie się jako proces mający na celu przywrócenie danym komponentom ich właściwości i parametrów. Działanie takie ma sens głównie wtedy, gdy jej koszt jest niższy niż wymiana danej części na nową. Nie inaczej jest w prrzypadku motoryzacji. Byż może nawet proces taki ma tutaj największy sens, znając ceny nowych części. W przypadku filtrów cząstek stałych jest to szczególnie uzasadnione. Jest tak, gdyż wymiana DPF na nowy jest zawsze kosztowna.
Regeneracja DPF a oszczędność
O ile oszczędności na mniejszych częsciach do aut mogą wynieśc czasem kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych, o tyle wymiana katalizatora lub szczególnie filtra DPF może wynieść znacznie więcej. W zaiązku z tym, że te dwa elementy są jednymi z droższych, zakup całkiem nowej części może uzczuplić kieszeń kierowcy o niemałą do przełknięcia kwotę. Kupno filtra cząstek stałych to niejednokrotnie wydatek dochodzący nawet do pięciu tysięcy złotych w autach osobowych.Wymiana katalizatora w pojazdach ciężarowych często przekrcza dwukrotność tej kwoty. Dlatego właśnie regeneracja DPF jest procesem, który oznacza oszczędność. Należy pamiętać, że sama regeneracja nie należy do tanich napraw, I oscyluje wokół kilkuset złotych. Jednak wciąż jest ona nieporównywalnie niższa niż kupno nowego komponentu.
Proces regeneracji filtra cząstek stałych
Jeśli chodzi o katalizator, to jedną z metod na jego regenerację jest wymiana jego wkładu. Pozwala to uniknąć wymianay całego elementu oraz wysokich kosztów z tym związanych. W przypadku filtra DPF, jedną z popularnych dziś metod regeneracji filtra cząstek stałych jest wypalanie DPF. Podczas takiego procesu, piec wypala I eliminuje nagromadzoną w filtrze sadzę. Jest to najstarsza, I jak dotąd, najbardziej efektywna z metod. Czasem istnieje możliwość, że na taką regenerację DPF nie pozwalają zbyt rozległe uszkodzenia mechaniczne. Jest jednak skuteczne wyjście również z takiej sytuacji. W takiej sytuacji wymieniony zostaje sam wkład filtra. Najważniejsze jest jednak to, że w obydwu przypadkach kierowca dostaje w pełni wartościowy I sprawny produkt za cenę przynajmniej kilkukrotnie niższą niż kupno nowego filtra cząstek stałych.
Jak widać, najlepszym wyjściem w sytuacji rosnących cen części samochodowych, w tym filtrów DPF, jest ich regeneracja.
Zdjęcia pochodzą ze strony: dpfecoserwis.pl/ Jesteśmy wdzięczni za materiały.